torsdag den 1. februar 2018

Indlæg B - Digitek i undervisningen







I mit blogindlæg A som blev udgivet tidligere i dag reflekterede jeg over Illeris' teori om læring i forhold til min egen undervisningspraksis og fandt i den forbindelse nogle udfordringer. I dette blogindlæg har jeg til opgave at blive klogere på, hvordan digitale teknologier kan overvinde de identificerede udfordringer samt komme med bud på præcis hvilke teknologier der kan anvendes.


Først skal det nævnes at jeg er stor tilhænger af brugen af digitale teknologier i undervisningen. Niels Brock som uddannelsesinstitution anvender meget teknologi i undervisningen; som eksempel har eleverne kun online bøger. Desuden er mine EUX-elever meget teknologiske savante, til trods for de er over 25 - IT er en integreret del af deres hverdag og vil derfor ikke være en barriere for læring.


I Blogindlæg A identificerede jeg tre udfordringer for en EUX-elev på Niels Brock: manglende tro på egne evner, manglende forståelse for betydningen af samarbejde samt frustration over den påvirkning den samfundsmæssige kontekst yder på læring.


Den manglende tro på egne evner skyldes basalt set manglende selvtillid. Det er et anerkendt fænomen at selvtillid er ikke noget man får, men noget man bygger op. Her ser jeg store muligheder for anvendelse af Digitek; man kunne lave et sideløbende forløb med online opgaver som understøttede undervisningen, hvor opgaverne gradvist blev sværere, men elevens fremskridt blev vist på en progressionsbar, belønnet med badges e.l. Eleven ville få en oplevelse at hele tiden at "kunne", fordi opgaverne var tilpasset det gennemgåede pensum. Hvis eleven kørte fast i en opgave kunne man lave et online elev-forum, en videndatabase e.l. hvor eleven kunne finde hjælp, og altså opleve igen at "kunne".


Samarbejde er en vigtig dimension i læringstrekanten, men jeg mener også at fleksibilitet i forhold til samarbejde er vigtigt; nogle gange skal det være acceptabelt at arbejde parallelt med men ikke i en gruppe. Her tænker jeg specielt på elever med mindre børn eller sociale og psykiske udfordringer. Her kunne jeg tænke i de cloud-baserede services der findes som Google Docs, Dropbox o.l. og opfordre eleverne til at anvende disse samt acceptere hinandens forskellighed i en gruppe; gruppen kunne fint acceptere at en elev gik fra i gruppearbejdet ind imellem for eksempelvis at hente børn, men så arbejdede videre på en fælles opgave om aftenen via en cloud-baseret service.


Den frustration en elev kan opleve ved den samfundsmæssige konteksts påvirkning af en uddannelse vurderer jeg skyldes det manglende overblik der opstår. Eleven vil ved ændringer i eksempelvis meritkrav eller eksamensform spørger sig selv:"hvad betyder det nu for min uddannelse? Kan jeg stadig blive det, jeg drømmer om? Får det indflydelse på min økonomiske situation?" osv. En løsning her kunne være at anvende de muligheder som video- og streamingtjenester giver i forhold til at præsentere et komplekst materiale verbalt og grafisk. Et eksempel på hvordan et relativ komplekst emne - valg og muligheder ved en EUX - kan fremstilles overskueligt for en elev findes her:


Hvorfor EUX?


Som ovenstående viser, er jeg overbevidst om at Digitek vejen frem, hvis læring skal fremmes!







1 kommentar:

  1. Jeg er helt med på de muligheder, der ligger i DigiTek for at lede kursister igennem meget personaliserede forløb efter niveau. Det er også det, jeg tænker i forhold til min situation med AMU-kursister – man vil så gerne gøre det så godt for de individuelle kursister og dér kunne automatisering via DigiTek være en rigtig stor hjælp. Det er lidt, som om jeg oplever nogle af de samme udfordringer i kursisterne, som du gør, men bare i løbet af en eller 2 dage.
    Jeg har sjældent mulighed (tid) til at sætte kursisterne til gruppearbejde - sidemandslæring fungerer generelt rigtig godt, men der kan opstå situationer, hvor elever skifter plads i klassen, fordi samarbejdet ikke fungerer. Det er dog mest parallelt samarbejde, som du siger.
    Progressionsbar og individuel ”ros”, selv om det er fra en ”robot”, kan også gøre en forskel for mine korttidskursister.
    Tak for en god blog! Du kommer på min ”Bedste Blog”-liste!!!
    MVH Reidar

    SvarSlet